office@advokatsekulic.com
Pon - Pet 08:00-17:00
Zatražite konsultaciju

Pravila o (samo)oporezivanju frilensera u Srbiji

Nezadovoljstvo frilensera potezom nadležnih organa je kulminiralo održavanjem brojnih protesta i dugotrajnim pregovorima sa državnim organima. Postalo je jasno da status frilensera u našoj zemlji zahteva brzu i korenitu reformu koja će omogućiti adekvatno prepoznavanje ovog oblika rada bez stavljanja teško podnošljivog poreskog tereta. Ipak, uprkos višestrukim predlozima izmena Zakona o porezu na dohodak građana (ZPDG) koje su usledile, proces oblikovanja poreskog statusa frilensera u Srbiji je potrajao duže od očekivanog.

oprorezivanje frilensera u srbiji
Oprorezivanje frilensera u Srbiji

Međutim, pozitivan epilog je ipak usledio: krajem 2022. godine zvanično su usvojene izmene zakona kojim se reguliše porez na dohodak građana i doprinosi za obavezno socijalno osiguranje, a koje su predstavile novi poreski režim frilensera. Nova pravila su u primeni od 1. januara 2023. godine dok je portal za prijavljivanje i oporezivanje prihoda frilensera postao aktivan nekoliko meseci kasnije. Ovom prilikom odgovaramo na vaša brojna pitanja i dajemo detaljan pregled nove regulative.

Iako je frilens ekonomija u zemlji i svetu u ekspanziji, pitanja poreza, socijalne zaštite i pravnog statusa frilensera i dalje predstavljaju izazove. Mnogi frilenseri suočavaju se sa dilemama koje utiču na njihovu pravnu sigurnost i ekonomske beneficije. Takođe, potreba za boljim razumevanjem i regulacijom ove vrste poslova postaje sve važnija, da bi se izgradilo održivo okruženje za frilensere u Srbiji. Ako ste bavite frilens poslovima i niste sigurni koje su vaše obaveze prema državi i koja prava imate u vezi sa ovom specifičnom formom rada, mi vam nudimo odgovore, rešenja i pomoć.

Ko su frilenseri?

Ovaj termin nije zakonski definisan ali se koristi da označi fizička lica koja ostvaruju prihode od pružanja različitih usluga za domaća i strana lica. Oni nisu registrovani za formalno obavljanje delatnosti kao preduzetnici. Frilenseri se ne nalaze u radnom odnosu kod poslodavca, već za njega obavljaju poslove na osnovu pisanog ili usmenog ugovora o angažovanju.

U pitanju je obavljanje velikog spektra delatnosti kao što su: izrada umetničkih dela, čišćenje i održavanje objekata, držanje časova, IT sektor, grafički dizajn, izrada torti i kolača, pisanje tekstova itd.

Frilenseri čine specifičan deo radne snage u Srbiji a prema podacima Centra za istraživanje javnih politika, Srbija je druga u regionu po broju frilensera, odmah posle Severne Makedonije. Zbog toga je zakonodavac prepoznao potrebu da se pitanje statusa ove grupe radnika zakonski odredi. Ono za šta je država u tom smislu najviše zainteresovana jeste pitanje poreza- finansijskih obaveza prema njoj.

Da li frilenseri imaju obavezu plaćanja poreza?

Poreski tretman frilensera u Srbiji igra ključnu ulogu u njihovim finansijskim obavezama. U skladu sa važećim zakonskim propisima, ako ste frilenser, u obavezi ste da vršite samooporezivanje. Тo znači da Poreska uprava ne donosi rešenje o plaćanju poreza i doprinosa, već je odgovornost na vama da sami obračunate, prijavite i platite porez na prihod koji ostvarite.

Ovi porezi regulisani su Zakonom o porezu na dohodak građana i Zakonom o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Pravila o oporezivanju frilensera stupila su na snagu od 1. januara 2023. godine i od tada se primenjuju.

Оmogućen је izbor između dva modela samooporezivanja i ono se obavlja kvartalno. Ako ste se u jednom kvartalu opredeliti za jedan model obračuna, u narednom kvartalu imate slobodu da napravite drugačiji izbor i izaberete drugi model. Izbor modela zavisi od toga koji obračun više odgovara vašim okolnostima. Kako su okolnosti i visina zarade u svakom tromesečju promenjive, to zakon ostavlja fleksibilne mogućnosti odabira ponuđenih modela.

Važno je da znate da, ako u određenom tromesečju ne ostvarite prihod, niste u obavezi da podnesete poresku prijavu i nemate poreskih troškova. Prijava poreza se vrši putem jedinstvenog poreskog obrasca. Nadležna Poreska uprava omogućava podnošenje prijava prihoda putem online portala ili u papirnom obliku na šalteru Poreske uprave, sa rokom za prijavu od 30 dana od završetka svakog kvartala.

Posebno ističemo da je za doprinose za osiguranje potrebno popuniti posebnu prijavu jer prvobitni obrazac ne uključuje i prijavu za doprinose. Takođe, imate mogućnost da preko svojih doprinosa osigurate i članove svoje porodice ukoliko oni nisu već osigurani po nekom drugom osnovu.

Ono što je korisno znati je da frilenseri ne uplaćuju doprinose za slučaj nezaposlenosti.

NAPOMENA: zaposleni frilenseri ne moraju da plaćaju doprinos za zdravstvo ni po jednom modelu obračuna, kao ni penzioneri, niti oni koji su osigurani po nekom drugom osnovu.

Porezi se plaćaju zbirno na sve prihode, bez obzira na način uplate, bilo da je u pitanju PayPal, Payoneer, Western Union, bankovni transfer ili gotovinska isplata.

Porezi koje frilenser utvrdi samooporezivanjem moraju biti plaćeni najkasnije do isteka roka za podnošenje poreske prijave.

Kako se vrši obračun poreza za frilensere?

Zakon predviđa dva modela obračuna poreza za frilensere: model A i model B. Svaki ima svoje karakteristike i prednosti u određenim okolnostima a na poreskom obvezniku je da odluči koji model najbolje služi njegovim interesima. Detaljno ćemo objasniti svaki od ponuđenih modela kako biste lakše doneli odluku za koji da se opredelite:

MODEL A:

U okviru modela A oporezivanja frilensera, propisano je da je prihod do 32.000 rsd mesečno neoporeziv. Kako se iznosi sabiraju kvartalno, na tromesečnom nivou u pitanju je cifra do 96.000 rsd. To znači da za iznos ukupne zarade koji ne prelazi ovu vrednosti niste u obavezi da plaćate porez za dohodak.

Za iznos preko 96.000 rsd ostvarenog prihoda u 3 obračunska meseca, osnovica za obračun poreza je ukupan iznos prihoda umanjen za normirane troškove. Radi razumevanja, normirani troškovi su propisani iznos koji se oduzima od ukupnih prihoda kako bi se došlo do iznosa oporezive osnovice. U praksi to znači da je osnovica obračuna ukupan iznos prihoda minus 96.000 rsd . Rezultat koji dobijete služi za dalju računicu.

Modela A predviđa plaćanje poreza u iznosu od 20% u odnosu na poresku osnovicu. Ako je rezultat koji dobijete ovom računskom operacijom manji od 1.402 rsd mesečno (4.206 rsd kvartalno), što je minimalni propisani iznos doprinosa, dužni ste da državi na ime poreza ipak platite 1.402 rsd mesečno odnosno 4.206 rsd kvartalno. Ako je dobijeni iznos veći od minimalnog iznosa doprinosa, plaćate dobijeni iznos.

Za PIO je potrebno izdvojiti 24% od poreske osnovice dok su doprinosi za zdravstvo 10,3% od osnovice.

Ukratko:

• Porez = osnovica *20%
  • PIO = osnovica * 24%
  • Zdravstveno = osnovica * 10,3%

MODEL B:

U okviru modela B oporezivanja frilensera, propisano je da su normirani troškovi 19.300 rsd mesečno (57.900 rsd kvartalno). Radi razumevanja, normirani troškovi su propisani iznos koji se oduzima od ukupnih prihoda kako bi se došlo do iznosa oporezive osnovice. Osim toga, potrebno je od ukupno ostvarenih prihoda oduzeti i 34%, da bi se dobila osnovica obračuna. To znači:

• Osnovica= prihod- 34% – 57.900rsd

Iznos poreza koji je potrebno platiti je 10% od osnovice.

Za PIO je određeno 24% od osnovice kao i kod modela A ili najniži iznos od 23.160 rsd mesečno (69.480rsd kvartalno) ukoliko je dobijeni iznos niži od toga. Ako je dobijeni iznos veći od minimalnog iznosa doprinosa za PIO, plaćate dobijeni iznos.

Doprinosi za zdravstvo su 10.3% od osnovice ili najniži iznos od 4.206rsd mesečno (12.618rsd kvartalno).

BONUS SAVET: Ukoliko ste deo poreza na prihode platili u stranoj državi, proverite sa nama da li imate pravo na poreski kredit- umanjenje visine poreske obaveze u RS za visinu poreza plaćenog u inostranstvu.

Koji model frilens samooporezivanja je bolji?

Kao što smo već istakli, izbor modela obračuna poreza zavisi samo od vaših mogućnosti i planova. Ono što je naš savet u vezi sa tim je da izaberete model A ukoliko imate niže iznose prihoda od frilens poslova. Ako su u pitanju viši iznosi zarada, verovatno će vam biti u interesu da izaberete model B. Po pravilu, ako birate na ovaj način, više zarađenog novca će ostati vama, što i jeste krajnji cilj.

Ipak, zadržavamo pravo da postoje izuzeci i da je svaka individualna okolnost drugačija te je korisno da se posavetujete sa našim timom advokata koji će znati da na najbolji način zaštiti vaše finansijske interese.

Koja je kazna za frilensere za neplaćanje poreza?

Ako niste izmirili poreske obaveze ili ste neblagovremeno podneli poresku prijavu, u pitanju je prekršaj za koji zakon propisuje sankciju. U slučaju neplaćanja poreza, preti vam poreski postupak i prekršajna kazna u rasponu od 5.000 do 150.000 dinara, u zavisnosti od ozbiljnosti prekršaja.

Obratite pažnju da pravovremeno placate svoje poreske obaveze kako biste izbegli potencijalne sankcije i dodatne kamate za kašnjenje.

Ukoliko je, ipak, protiv vas pokrenut poreski postupak savetujemo da angažujete advokata koji će u tom postupku na najbolji način da zastupa vaše interese.

Ostavite komentar